The Biscuit Barrel

Silliness, or a deep metaphor for modern angst?

The golden compass si de ce imi place mie filmul asta comparat cu eragon de catre alti blogeri care nu mai sunt bine-veniti pe balconul meu azi

with 5 comments

Aaaaamu, blogul asta nu se leaga foarte mult de the golden compass cat de alte aberatii de-ale mele si de-ale lui tezeu despre notiunea de originalitate in epoca noastra literara. Dar spre sfarsit vorbesc si despre The Golden Compass, asa ca daca aia vreti, fara distractia din mijloc, cititi direct aia.

Chestia este ca originalitatea e o chestie foarte greu de obtinut, mai ales cand atatia oameni au fost inainte ta originali, pot sa iau orice 2 carti daca sunt foarte hotarat, hell, lotr si vedrele even, and i will prove to you ca anumite teme se repeta, pentru ca pur si simplu sunt in psihicul uman, si gata. Tezeu, spune ca intreaga notiune de chosen one si ala negru e tat-su a aparut prima data in star wars. Eu i-am spus ca nu e adevarat, si el m-a pus sa ii dau un exemplu, dar mi-a fost lene, intre timp m-am enervat asa ca voi face o argumentare riguroasa a cat de aberant e sa spui ca ideile de „fermier inocent e chosen one” si „ala negru e tat’su” sunt direct din mintea lui Lucas, inainte sa le aiba altcineva. Eram foarte precis ca porcaria aia cu The Chosen one a existat inainte de 77, wtf, totdeauna a fost un ales, ceva muritor mai smecher decat alti muritori, care salveaza universul, si e predestinat la tot felul de asemenea porcarii, echilibru in forta, mersul la cumparaturi inainte de craciun, salvarea omenirii sau luarea tigai de pe foc inainte sa se arda mancarea. Totdeauna.

Amu, la om smecher care face multe il avem pe luke, dar wtf, il avem si pe Heracle, nascut dintr-o muritoare si un tata care, desi era mai ceva ca un Jedi smecher si emo, era tot pe acolo, adica un zeu.

Chiar mult mai tarziu (dar inainte de star wars) avem si draguti copii din Narnia, care au fost prima data publicati inainte de 77 (primul volum a fost publicat in 1950). Eroi au existat cu mult inainte de star wars, si sunt lucrul prin care lumea fantasy se difera de…i dunno….restul lumii literare, in fantasy totdeauna trebuei sa existe un erou, asa cum trebuie sa existe si clasicele personaje ajutatoare, in cazul lui The Golden Compass avem un urs cu armura si un american zburator, si vrajitoare si celelalte porcarii dintr-un supporting cast clasic. Asa cum si basmele si fabulele romanesti avea si eroi si oameni care ii ajutau, asa au toate, asa are si starwars, star wars nu a fost primul, si nici ultimul care a folosit asa personaje care se pot pune atata de clar in asa categorii.

And let’s not forget mareata idee cu nasterea lui anakin, so easy to remind people of jesus. Dude, George, Maria a venit prima cu dieea, nu ii fura scuza.

Si chestia cu tatal, dar aia nu am chef sa o caut, pentru ca nu stiu sigur, dar sunt sigur ca daca scotocesti destul prin mitologia greaca si nordica gasesti un erou pe acolo a carui tata era ala negru de respira greu, i mean, aici putem sa il numaram si pe Heracle, i mean, his dad was Zeus, si niciodata nu a fost un om bun, parerea mea. People wanted him dead.

Ooooooricum, nu incerc sa argumentez ca star wars e naspa, pentru ca imi aplce sar wars, stau pe forumuri star wars, si azi m-am uitat iar pa episode 4, si nu am adormit, dar totusi, ma enerveaza cand oameni considera chestiie de genul asta absolut nascute din mintea lui lucas, alti oameni s-au gandit la aia inaintea lui, asa cum alti oameni s-au gandit la solipsism inaintea mea, wtf.

Chestia e ca e faorte greu sa fi original in ziua de azi, da, in continuare apar scenarii complet originale la hollywood, si in continoare se fac filme complet originale, lucru care se intampla mai rar, dar se intampla. The golden compass nu este unul dintre aceste filme. The golden compass este unul dintre filmele care a venit pe valul de filme fantasy care au inceput cu robin hood cu Errol Flyn, au continuar cu star wars, si cu Princess Bride, si au ajuns la Lord of the rings, cand studiourile si-au dat seama ca pot face bani din ele. Multi bani, faorte multi bani, publicul a prins gustul aventurilor astea, cu sabii, si lumi magice like never before, la fel si pe plan literar, eragon, his dark materials si tot asa toate au aparut prin ani 90, si aia nu le face carti bune, exact ca si harry potter, desi mi-a cam placut si ala si am reusit sa ma atasez de personaje.

THe golden compass e doar inca un film care a venit pe acelasi val, si-a facut premiera de craciun, si majoritatea actiunii e…somewhere frozen, cu ursi polari…gata….vezi…take the hint. E comercial!

Get over it!

Ma enerveaza cand oameni considera un film prost doar pentru ca e mediocru catre bunicel, materialul de origine e foarte prost, gata, e clar, a fost o chestie atata de rasuflata incat nu mai ai cum sa o aduci la viata, e o copila care e chosen one, si maica-sa e aia rea (imi pare rau daca e spoiler, dar daca chair te surprinde inseamna ca ai probleme, pentru ca eu mi-am cam dat seama de prima oara cand am vazut poster-ul filmului, nu stiu cum, dar de atunci stiu).

Nu imi place filmul pentru ca prezinta idei revolutionare sau un scenariu genial, cu o poveste care imi face gura sa saliveze de curiozitate sau pentru ca simt emotiile personajelor. Imi place filmul pentru ca prezinta un univers steam-punk interesant si putin diferit de restul filmelor fantasy, unde totul e dragoni si castele, imi plac decorurile asa, pentru ca totdeauna am avut o slabiciune uimitoare pentru art deco, pe bune, stilul ala imi da orgasme vizuale, nu am ce sa ii fac, imi place si gata (mi-a placut chair si im primele batman ale lui burton, si mi-a palcut faorte faorte mult in Batman TAS). Mi-a placut pentru ca avea animale, si mi-a palcut pentru ca avea dirijabile (inca o slabiciune de-a mea) si mi-a palcut ca nicole kidman was hot, mi-a palcut pentru ca avea o lupta de ursi polari si mi-a palcut pentru ca ursul polar bun a castigat. Mi-a placut di msi mult pentru ca ursul polar bun apare in prima lui scena cu o galeata de wiskey.

What the hell is wrong with you people, if you can’t just lay back and enjoy a hour and a half of pure escapism, it’s not anything more and it was never suposed to be anything more than that. Nu e narnia pentru ca filmul a reusit sa imi mentina interesul si sa ma faca sa ma uit la ecran si nu la propriile mele unghii, care erau mai interesante decat narnia.

The golden compass nu e in nici un caz noul stapanul inelelor, dar este totusi un film mai bun decat harry pottter si decat narnia, si deci merita vazut, chiar si daca doar ca sa iti faci o opinie despre el. Nu se compara cu star-wars, si are asemanari, dar lucas e un bou si tezeu cateodata pur si simplu e enervant si incapatanat.

Filmele fantasy sunt ca si filmele Bond, nu te astepti la multe de la noul 007 (probabil un lucrur rau) te astepti la personaje negative care vor lucruri rele, si te astepti la o tanti sexy semi (daca nu total) dezbracata. Explozii, pistoale si asasini diabolici, precum si un 007 kicking ass and taking names tot filmul, desigur, trebuie sa fie toate astea in combinatia corecta, nn cantitatile corecte, si regizat corect, cu sunetele corecte, pentru ca doar asa it gives you a jolly good time.

Cam asa e si cu filmele fantasy, parerea mea, si asa sunt facute ori dupa jocuri ori dupa carti, decat uc c are ocazii cand iese ceva chair special, dar in rest, wtf, logic ca ai mai auzit povestea undeva, poate chiar in carte! Ideea e sa fie entertaining, pentru ca nimeni nu merge la un film fantasy sa isi schimbe viata, si ideile metafizice sau credinta. Merg pentru 2 ore de relaxare, desigur, daca mergi la filme fantasy pentru a-ti schimba viata, paote ar fi mai bine sa nu te uiti la ele, pentru ca iti faci nervi degeaba, in orice caz nu vei vedea o portocala mecanica, sau un stalker, sau un 7 samurai, sau un battleship potemkin sau chair un the fountain (pentru ca aparent lumea zice ca e un film bun, desi eu il urasc, e pur si simplu prea bun, ma face sa vars) asa ca ce dracu.

Mergi la un film fantasy sa vezi animale fantastice, ideal ar fi sa vezi batai intre animale fantastice…like…say….2 ursi batandu-se. Mergi sa vezi o lume interesanta plina de arhitectura art-deco si cu personaje care se incadreaza in tipologii mai vechi decat portocala din frigider care a inceput sa fie verde, dar care totusi, nu te enerveaza. Cateodata iese, si totul e facut bine, si te distrezi, cum ar fi la The Golden Compass, si cateodata nu, si atunci stai si te intrebi ce dracu e chestia aia neagra de sub unchie si de ce nu reusesti sa o scoti desi incerci de juma de ora, caz in care te uiti la narnia.

Firul narativ totusi nu are un pas exact si unele scene sunt grabite, filmului nu i-ar fi stricat sa fie mai lung si fara astfel de greseli, din punct de vedere vizual darclasice mituri de chosen one si deus ex machina devin obositoare, trebuie sa recunosc, chair si daca aici nu sunt chair asa de evidente si ascunde supa culori frumoase. Am plecat din cinematograf asteptand continuarea.

Written by CyberFaust

Ianuarie 6, 2008 la 3:32 am

5 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Da, termin si eu Jocul lui Ender si scriu si eu un articol despre The Golden Compass… va fi unul obiectiv. Pe tine aseara te-am enervat just for the funn of it.
    Imi cer scuze. I love u man. We’re flamingos.😀

    tezeu

    Ianuarie 6, 2008 at 5:36 pm

  2. 🙂 Toate povestile seamana intre ele ..daca e sa stai sa meditez la mitologia popoarelor si la folclor😉 asa ca nu ma astept ca a modern tale sa fie prea diferita.
    Si da, filmele fantasy sau facute dupa jocuri/povesti/benzi desenate/carti nu vor fi niciodata mindblowing(decat poate prin efecte speciale si grafica) si nu vor transmite cine stie ce idei revolutionare…fiindca sunt facute pentru distractie!
    Am mai auzit de unii care comentau ca 300 nu respecta adevarul istoric :))

    Golden Compass nu am vazut dar e programat pt miercurea asta (si vreau sa il vad pentru ursu ala simpatic si Nicole Kidman)

    behindblueeyez

    Ianuarie 7, 2008 at 9:46 am

  3. Da… Coca Cola si Top Gun. Ce poti sa mai vrei de la viata?

    Este o problema majora, dupa cum ii spuneam lui Cyber aseara, nu cum te inspiri din cele trecute ci cum le re-folosesti. Iar The Golden Compass ramane un film mediocru, la nivelul Narnia si Eragon care desi are in spate atatea povesti si personaje fantastice, desi are un univers interesant si distractiv, reuseste sa dezamageasca. Ce mai, putem sa numim filmul ejaculare prematura dupa ce nici n-a intrat bine.

    tezeu

    Ianuarie 7, 2008 at 5:24 pm

  4. vazut golden compass🙂
    nu e impresionant din nici un punct de vedere dar nici nu ma asteptam la nimic impresionant de la un film care are un urs in armura pe afis!

    Overall, e o poveste simpatica si realizata destul de ok care m-a distrat cat a durat…se termina totusi cam brusc .
    Am ramas cu 2 dileme:
    1)de ce pe Nicole Kidman o doare mana cand se inchide fereastra peste mana maimutei, dar nu o doare cand ii da o palma?
    2)😀 tare as vrea sa stiu ce faceau demonii aia cand era conceput copilul :)))

    behindblueeyez

    Ianuarie 9, 2008 at 10:22 pm

  5. deci
    eu ma intreb daca faceau prostioare cu daemoni aia
    si o doare si cand ii da o palma, are urme pe fata kidman
    si are ursi in armura, that is a good thing!

    cyberfaust

    Ianuarie 9, 2008 at 10:24 pm


Lasă un răspuns

